Quote


Friday 20 March 2015

Cerpen Terbaik 2014






Saya biasanya agak ragu-ragu bila sesebuah buku itu mengaku (self-proclaimed) sebagai 'Terbaik'. Istilah terbaik, terbagus, terhebat, ter...ter...ter... itu sendiri membawa konotasi yang memerlukan pertanggungjawaban yang besar dan bukan sekadar gimik semata-mata.

Cumanya, untuk buku ini, apabila saya terbaca nama Wan Nor Azriq (penulis novel D.U.B.L.I.N yang bagi saya cukup menarik itu) sebagai penyunting, saya fikir saya perlu mencubanya.


Selesai membaca 18 cerpen-cerpen itu keraguan saya akan istilah terbaik itu masih tersisa, tetapi saya langsung tidak dikecewakan. Hampir semua cerpen-cerpen yang dimasukkan dalam antologi ini menawarkan pengalaman pembacaan yang memuaskan, malah sebahagian besarnya memang wajar diangkat sebagai berada dalam kelasnya yang tersendiri.

Lebih mengembirakan saya, walaupun buku ini diterbitkan oleh FIXI yang lebih terkenal dengan karya2 bercorak pop, cerpen2 dalam antologi ini juga menyelitkan penulis-penulis yang biasanya dikategorikan sebagai penulis sastera serius arus perdana (paling mewakili tentulah S.M Zakir). Memasukkan dua buah cerpen berbahasa Inggeris juga bagi saya merupakan percubaan yang menarik untuk membuka tafsiran sastera Malaysia yang sering kali diperdebatkan itu.

Banyak cerpen-cerpen di dalam antologi ini yang saya suka, tapi paling menarik perhatian saya - tanpa mengetepikan kekuatan cerpen2 lain - ialah cerpen Gadis Basah (Laurent Metzger), Di dalam Mulutnya Ada Kota (Roslan Jomel), Anak-Anak Seni (Kamal Ishak), Perempuan yang Pulang ke Lautan (Johan Radzi) dan Best Keet Secret (Julya Oui).

Melihat kepada kepelbagaian dan mutu cerpen-cerpen yang diantologikan sebagai cerpen terbaik 2014 ini, saya percaya, antologi ini perlu diraikan oleh pembaca dan pada akhirnya saya bersetuju, sedikit gimik diperlukan untuk tujuan pemasaran dan mendekatkan pembaca daripada beberapa kutub yang dilihat bertentangan (indie, mainstream, bahasa melayu, bahasa inggeris) untuk sama-sama meraikan cerita-cerita dari nurani rakyat Malaysia (oh...saya tak pasti Lauretz Metzger itu rakyat Malaysia atau bukan - maafkan saya jika terkhilaf).

Untuk FIXI, teruskan usaha yang baik ini.

No comments:

Post a Comment